opknappen mast
Bert
2004-05-11 18:23:46 UTC
Hallo,

heeft er iemand ervaring met het opknappen ven een mast / giek.
De oude verflaag is slecht en beschadigd. Iemand dit al eerder gedaan?
heeft iemand tips? Welke verf kanik het beste gebruiken?

vrgr Bert
bausie.
2004-05-12 07:48:20 UTC
Post by Bert
[...]
En wat voor soort mast is het dan wel Bert, een houten of aluminium?
--
Groeten,
Andr�
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Bert
http://www.xs4all.nl/~bausie/
schippertje
2004-05-12 21:06:48 UTC
Post by Bert
Post by bausie.
Post by Bert
[...]
Dan is er geen sprake van een verflaag.
De mast is geanodiseerd. Dat is een oppervlaktebehandeling die door
amateurs niet kan worden uitgevoerd of herhaald.
De enige oplossing is schilderen, mogelijk met een twee componentenverf.
Waarschijnlijk is er ook eerst een primerlaag of een andere
voorbehandeling nodig om de zaak met goed gevolg te schilderen.

Waar is de heer Smant (www.scheepsvef.nl), als je 'm nodig hebt?
schippertje
PieterW
2004-05-13 07:30:13 UTC
Post by schippertje
[...]
of gewoon helemaal nix doen.
Post by schippertje
Waarschijnlijk is er ook eerst een primerlaag of een andere
voorbehandeling nodig om de zaak met goed gevolg te schilderen.
het is de vraag of die primer ook hecht op geanodiseerd alu.
volgens mij kom je verder met (na vetvrij maken) inschuren van epoxy
dmv waterproofschuurpapier (deze methode wordt geloof ik ook door de
Gougeon Bros vermeld) en daarna aflakken met 2 komponentenlak
Persoonlijk ben ik niet zo overstuur van de hechtprimermethode, die ik
zelf op de mast gebruikt heb.
Post by schippertje
Waar is de heer Smant (www.scheepsvef.nl), als je 'm nodig hebt?
die is natuurlijk zijn ijzeren Koopmans aan het tjetten.

Cheers, Pieter
--
Op 22 juli 2001 sprak George W. Bush in Rome de
legendarische woorden:

"I know what I believe. I will continue to articulate
what I believe and what I believe - I believe what
I believe is right."
schippertje
2004-05-13 17:22:34 UTC
In article <***@4ax.com>, weet PieterW
<D.T.C.> ons te melden...
Post by PieterW
Post by schippertje
[...]
Lijkt mij ook een optie. Doorrotten zal ie niet.
Maar je weet hoe het is met die watersporters. Het moet glimmen en
schitteren.
Post by PieterW
Post by schippertje
[...]
Ja, de Gougeoun Brothers.
Die hebben voor elke bewerking die je op een boot maar kan bedenken een
variant waar epoxy bij gebruikt wordt.
Ik heb het er even op nageslagen. Men heeft het over een speciale
aluminium etch kit (860) van West. Over nat inschuren van epoxy lees ik
niks. Ik ben dat verhaal over nat inschuren van aluminium met epoxy wel
eens tegengekomen op rec.boats.building, maar het lijkt mij
flauwekul. Dat wordt een enorme smeerboel, die na uitharding
waarschijnlijk zo ruw is, dat je daarna weer dagen moet schuren om het
glad te krijgen.

Ik heb een redelijke ervaring met het lijmen van aluminium met epoxyhars
en volgens mij is het voldoende om het aluminium voor het epoxiën goed
te ontvetten en lichtjes (niet te grove korrel) te schuren om de epoxy
perfect te laten hechten. Eventuele oxide (dus ook de anodiseringslaag)
wel zoveel mogelijk wegschuren.
Post by PieterW
Persoonlijk ben ik niet zo overstuur van de hechtprimermethode, die ik
zelf op de mast gebruikt heb.
Mja. zoals ik al zei. Misschien gewoon ontvetten, schuren en schilderen.
Post by PieterW
Post by schippertje
Waar is de heer Smant (www.scheepsverf.nl), als je 'm nodig hebt?
die is natuurlijk zijn ijzeren Koopmans aan het tjetten.
Heheh. Wat is dat toch met die Koopmans-obsessie van jou, Wierenga?
schippertje
PieterW
2004-05-13 20:17:30 UTC
Post by schippertje
Heheh. Wat is dat toch met die Koopmans-obsessie van jou, Wierenga?
de ouwe Dick representeert mijn visie op (toer)zeilen.
hij denkt overal aan.
en hij kan mooi aquarelleren.

Cheers, Pieter

I believe is right."
Matthijs
2004-05-13 20:29:25 UTC
Post by PieterW
Post by schippertje
Heheh. Wat is dat toch met die Koopmans-obsessie van jou, Wierenga?
de ouwe Dick representeert mijn visie op (toer)zeilen.
hij denkt overal aan.
en hij kan mooi aquarelleren.
Diep in zijn hart zeilt Pieter natuurlijk liever in een scheefzeiler :-)

Groeten,
Matthijs
Geert
2004-05-16 16:37:32 UTC
Mast ontvetten en licht schuren met scotch brite fijn, een epoxprimer
aanbrengen en aflakken met Double coat.
Wanneer je het heel moeilijk wilt doen neem contact op met Henkel (persil)
voor info over alodine of deoxidine ets -en conversie vloeistoffen.

Geert.
Matthijs
PieterW
2004-05-16 17:06:30 UTC
Post by Matthijs
Diep in zijn hart zeilt Pieter natuurlijk liever in een scheefzeiler :-)
dat kan mijn multifunction rechtopzeiler toevallig ook wel.
de schoten even dicht met een stevige bries en hup...

Cheers, Pieter