Geluidsisolatie buitenboordmotor
Ma®©el
2008-04-20 10:08:30 UTC
Is er iemand die ervaring heeft met het stiller maken van zijn
buitenboordmotor? Er is al een wereld van verschil als de motor draait met
of zonder de huidige kap, vandaar dat een laag extra isolatie mij wel
interessant lijkt. Het is overigens een 4 takt (10 pk).

Ik dacht in eerste instantie een losse (afneembare) omkasting te maken met
een ruimte van ongeveer 5 cm om de bestaande kap (waarbij de verse
luchtaanvoer gewaarborgd blijft), gevuld met dempend materiaal. Kan er zich
hier bijvoorbeeld een warmte probleem vormen voor de motor ?

Binnenin aanbrengen van isolatie in de standaard kap kan ook, maar lijkt me
wat weinig ruimte en wellicht kans op brandgevaar van het dempend materiaal.
Als het zo makkelijk had geweest, had de fabrikant het zelf wel aangebracht
(?)

Bedankt voor tips, Marcel
lodewijk stegman
2008-04-20 10:53:17 UTC
Post by Ma®©el
[...]
Ik heb zelf een boot waar de buitenboordmotor in een bun zit die wordt
afgedekt door een luik. Luik open en luik dicht scheel een slok op een
borrel qua geluid.
De kap die je noemt lijkt me een optie, maar als de buitboordmotor gewoon
achter aan de spiegel hangt, wordt het alles bij elkaar wel een flinke
puist. Als het lukt om het ding enigszins te intergreren in de lijn van de
boot kan het uiterlijk dragelijk zijn.

Over warmte zou ik me niet teveel zorgen maken. Ik neem aan dat de motor
watergekoeld is. De motor zal niet veel warmer worden door zo´n kap. Let er
wel op dat de stationair uitlaat (die sommige buitboordmotoren hebben)
voldoende vrij kan lozen als de kap erop zit, anders zuigt de motor
mogelijk z´n eigen uitlaatgassen op, wat tot verstikking zou kunnen leiden.
Je kan overwegen de kap aan de achterzijde open te laten.
Post by Ma®©el
[...]
Dat lijkt me inderdaad een minder goed idee.
Stegman
k***@hotmail.com
Heeft u inmiddels de kap geïsoleerd? Ik ben namelijk hetzelfde van plan en benieuwd naar uw ervaringen..
Martin
Martin in Zuid Holland
pieterw