Discussion:
Rolfok
(te oud om op te antwoorden)
Hans
2005-10-31 22:14:13 UTC
Permalink
Wie weet hoe een "one line furling system" werkt? Betreft een rolfok.
k.w
2005-10-31 22:17:13 UTC
Permalink
Met 1 lijn (reeflijn) rol je 'm op. Met de fokkeschoot rol je 'm weer uit.
Post by Hans
Wie weet hoe een "one line furling system" werkt? Betreft een rolfok.
Hans
2005-10-31 22:36:49 UTC
Permalink
Alle systemen werken toch met 1 reeflijn? Had zelf de indruk dat "one
line" op het voorstag slaat, waaromheen de fok wordt opgerold. Dus
zonder profiel.
bausie.
2005-11-01 09:03:35 UTC
Permalink
Post by Hans
Alle systemen werken toch met 1 reeflijn? Had zelf de indruk dat "one
line" op het voorstag slaat, waaromheen de fok wordt opgerold. Dus
zonder profiel.
Zonder profiel is hij toch niet op te rollen..!!
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Sigdock
2005-11-01 09:10:16 UTC
Permalink
Post by bausie.
Post by Hans
Alle systemen werken toch met 1 reeflijn? Had zelf de indruk dat "one
line" op het voorstag slaat, waaromheen de fok wordt opgerold. Dus
zonder profiel.
Zonder profiel is hij toch niet op te rollen..!!
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Er zijn ook systemen die met een dubbele voorstag werken i.p.v. met een
profiel Andre met name bedoeld voor kleinere open boten.

BJ
bausie.
2005-11-01 10:00:10 UTC
Permalink
Post by Sigdock
Post by bausie.
Post by Hans
Alle systemen werken toch met 1 reeflijn? Had zelf de indruk dat "one
line" op het voorstag slaat, waaromheen de fok wordt opgerold. Dus
zonder profiel.
Zonder profiel is hij toch niet op te rollen..!!
Er zijn ook systemen die met een dubbele voorstag werken i.p.v. met een
profiel Andre met name bedoeld voor kleinere open boten.
Zelfs op de Valken zitten profielen, BJ.
En die zijn dan ook in rolreef uitgevoerd.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Hans
2005-11-01 17:13:56 UTC
Permalink
Bedankt voor de reacties.
Reden voor de vraag is ons afgelopen zomer aangeschaft 2ehands
kajuitbootje, een Leisure 17. Klein zeilbootje dus. Het rolfoksysteem
bestaat inderdaad alleen uit een trommel beneden en een wartel boven.
Het is me nog niet duidelijk hoe het werkt. In de wartel zit namelijk
ook nog een verticaal geplaatst wieltje. Hierover loopt een staalkabel
van ong. 5 meter lang met twee ogen aan de uiteinden. Waar is die dan
voor? Groetjes.
Tee
2005-11-01 17:48:44 UTC
Permalink
Post by Hans
Bedankt voor de reacties.
Reden voor de vraag is ons afgelopen zomer aangeschaft 2ehands
kajuitbootje, een Leisure 17. Klein zeilbootje dus. Het rolfoksysteem
bestaat inderdaad alleen uit een trommel beneden en een wartel boven.
Het is me nog niet duidelijk hoe het werkt. In de wartel zit namelijk
ook nog een verticaal geplaatst wieltje.
Dat is doorgaans om de voorstag op afstand te houden zodat ie niet in
de fok wordt gedraait
Post by Hans
Hierover loopt een staalkabel
van ong. 5 meter lang met twee ogen aan de uiteinden. Waar is die dan
voor?
Dat is vermoedelijk je voorstag.

Dit soort eenvoudige systemen wordt vaak achter het bestaande voorstag
gemonteerd. Je kunt de de fok dan binnenhalen zonder dat de mast
omvalt. Men laat het voorstag staan uit veiligheidsoverwegingen en het
is ook best lastig dat stag weg te halen nadat de fok gehesen is en
weer terug te zetten als de fok er weer af moet.

Door de spanning op het voorlijk van de fok gaat de voorstag vaak
doorhangen en kan in de fok verstrikt raken bij het oprollen. Daarom
wordt er boven de wartel een afstandhouder geplaatst (een wieltje
bijvoorbeeld) en onderaan zie je vaak een mogelijkheid het voorstag
iets aan te halen, Dat kan met een hulplijntje of een stuk elastiek.

Een meer geavanceerd systeem maakt gebruik van een aluminium profiel
om het voorstag waar het zeil in en uit geschoven wordt. In die
situatie rolt de fok met dat profiel om het voorstag.
Jaap Hartkamp
2005-11-01 09:22:25 UTC
Permalink
Je hebt een systeem waarbij je alleen een wartel boven en een trommel
beneden hebt, het voor lijk van de fok (staaldraad) wordt dan voorstag en
rol je de fok op om zijn eigen voorlijk. Wordt meestal alleen toegepast op
kleinere zeiljachtjes tot een meter of 5 à 6.
Groeten Jaap.
Post by Hans
Wie weet hoe een "one line furling system" werkt? Betreft een rolfok.
unknown
2005-11-01 21:11:45 UTC
Permalink
Post by Jaap Hartkamp
Je hebt een systeem waarbij je alleen een wartel boven en een trommel
beneden hebt, het voor lijk van de fok (staaldraad) wordt dan voorstag en
rol je de fok op om zijn eigen voorlijk. Wordt meestal alleen toegepast op
kleinere zeiljachtjes tot een meter of 5 à 6.
Groeten Jaap.
Zo'n systeem heb ik op mijn stalen zeiljacht van 9,20 (Vanguard II). Was in
die tijd (1973) vast geavanceerd. Voordeel is dat het bijzonder makkelijk te
verwijderen is, bijvoorbeeld bij strijken mast. Ook kun je gemakkelijk
andere voorzeilen aanslaan.

De genua een eindje indraaien is er echter niet bij. Omdat de wartel bovenin
niet star verbonden is met de trommel onder (zoals bij een profiel), rolt
een half ingerold zeil van bovenaf zo weer uit.....
--
Groet,
Twan!
unknown
2005-11-01 21:16:47 UTC
Permalink
Post by unknown
Post by Jaap Hartkamp
Je hebt een systeem waarbij je alleen een wartel boven en een trommel
beneden hebt, het voor lijk van de fok (staaldraad) wordt dan voorstag en
rol je de fok op om zijn eigen voorlijk. Wordt meestal alleen toegepast op
kleinere zeiljachtjes tot een meter of 5 à 6.
Groeten Jaap.
Zo'n systeem heb ik op mijn stalen zeiljacht van 9,20 (Vanguard II). Was
in die tijd (1973) vast geavanceerd. Voordeel is dat het bijzonder
makkelijk te verwijderen is, bijvoorbeeld bij strijken mast. Ook kun je
gemakkelijk andere voorzeilen aanslaan.
De genua een eindje indraaien is er echter niet bij. Omdat de wartel
bovenin niet star verbonden is met de trommel onder (zoals bij een
profiel), rolt een half ingerold zeil van bovenaf zo weer uit.....
--
Groet,
Twan!
Overigens rolt mijn zeil niet rond zijn eiegn voorlijk. Ik heb een dikke
draad als voorstag, en daar loopt dus een dunner staaldraadje voorlangs,
over een blok in de wartel en achterlangs weer terug. Aan deze lijn hijs je
de genua (met leuvers aan de voorstag). En deze hele boel rol je op....
--
Groet,
Twan!
Hans
2005-11-01 22:26:38 UTC
Permalink
Twan, dat lijkt verdacht veel op hetzelfde systeem!
De lijn waarmee je de genua hijst, moet over het blok (of wieltje) in
de wartel lopen en beneden aan de trommel worden vastgemaakt.
Toch?.......als ik het goed begrijp teminste.
Groeten.
unknown
2005-11-02 17:54:56 UTC
Permalink
Post by Hans
Twan, dat lijkt verdacht veel op hetzelfde systeem!
De lijn waarmee je de genua hijst, moet over het blok (of wieltje) in
de wartel lopen en beneden aan de trommel worden vastgemaakt.
Toch?.......als ik het goed begrijp teminste.
Groeten.
Helemaal correct!
--
Groet,
Twan!
Hans
2005-11-02 19:30:52 UTC
Permalink
Mannen, nu gebleken is dat jullie er allemaal veel verstand van hebben,
heb ik nog een vraag. Ongeveer op halve hoogte van mijn mast is met een
lus een staalkabel bevestigd, dwars door de mast heen. De kabel heeft
een lengte van ong. 2 meter en hangt er los bij. Rara, waar is ie voor?
Groetjes.
O & E
2005-11-02 19:44:21 UTC
Permalink
Door een enthousiast knutselaar bedacht om het spi boom(pje) op te houden?

Groet, Olav
---
complete cruising support: www.ritmevandeoceaan.nl
Post by Hans
Mannen, nu gebleken is dat jullie er allemaal veel verstand van hebben,
heb ik nog een vraag. Ongeveer op halve hoogte van mijn mast is met een
lus een staalkabel bevestigd, dwars door de mast heen. De kabel heeft
een lengte van ong. 2 meter en hangt er los bij. Rara, waar is ie voor?
Groetjes.
Hans
2005-11-02 22:11:46 UTC
Permalink
Nee,nee, het gaatje in de mast is fabrieksmatig gemaakt. Er zit zelfs
een "doorvoerbusje" in.
Groeten.
Nick Spaans
2005-11-03 06:47:57 UTC
Permalink
Post by Hans
Nee,nee, het gaatje in de mast is fabrieksmatig gemaakt. Er zit zelfs
een "doorvoerbusje" in.
Groeten.
Is dit gaatje met doorvoer dan niet inderdaad geweest om de spi-up
door te voeren vanaf de boom, via de doorvoer naar beneden en vanaf de
mastvoet naar achteren?

Groet,

Nick
www.wiebenick.nl
Hans
2005-11-03 10:08:49 UTC
Permalink
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Hans
2005-11-03 10:08:59 UTC
Permalink
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Hans
2005-11-03 10:09:11 UTC
Permalink
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Hans
2005-11-03 10:09:14 UTC
Permalink
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Hans
2005-11-03 10:09:22 UTC
Permalink
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Hans
2005-11-03 10:09:27 UTC
Permalink
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Martin
2005-11-03 11:20:20 UTC
Permalink
Post by Hans
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Sure?
--
Martin
Ben
2005-11-03 11:27:04 UTC
Permalink
Post by Hans
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Dit is wel een duidelijke manier om een ieder in kennis te stellen dat
je het niet weet.

Misschien zegt het woord Spinakerboom-ophouder je meer.
de tegenhanger is Spinakerboom-neerhouder.
dit wordt gebruikt om de Spinakerboom in een horizontale positie te
brengen en te houden.

De spinakerboom-ophouder is de benaming voor een val welke ongeveer
halverwege de mast aangrijpt en vaak door de mast wordt geleid enaan
de onderzijde van de mast weer naar buiten wordt geleid teneinde het
val te kunnen beleggen hetzij op een kikker aan de mast of op een
valstopper al dan niet aan de mast of in de kuip.

Ben
Nick Spaans
2005-11-03 11:32:30 UTC
Permalink
Post by Ben
Post by Hans
Sorry, maar ik weet niet wat dat is: spi-up of spi-boom.
Groetjes.
Dit is wel een duidelijke manier om een ieder in kennis te stellen dat
je het niet weet.
Misschien zegt het woord Spinakerboom-ophouder je meer.
de tegenhanger is Spinakerboom-neerhouder.
dit wordt gebruikt om de Spinakerboom in een horizontale positie te
brengen en te houden.
De spinakerboom-ophouder is de benaming voor een val welke ongeveer
halverwege de mast aangrijpt en vaak door de mast wordt geleid enaan
de onderzijde van de mast weer naar buiten wordt geleid teneinde het
val te kunnen beleggen hetzij op een kikker aan de mast of op een
valstopper al dan niet aan de mast of in de kuip.
Ben
Like I said :)
Thnx!

Nick
www.wiebenick.nl

Nick Spaans
2005-11-03 11:12:10 UTC
Permalink
Excuses,
Spi-boom is de spinakerboom, de "buis" nodig tussen je mast en de loefzijde
van de
spinaker (groot, gekleurd ballonzeil) tijdens het spinakeren.
De spi-up, of ophouder van de spinakerboom, is een lijn vanaf het midden van
de spinakerboom
naar boven je mast in een paar meter hoger. Met deze lijn, die meestal via
de mastvoet etc. naar de kuip
wordt geleidt kun je de spinaker "trimmen". De ophouder van de spinakerboom
wordt in het algemeen gebruikt
om de loef- en de lijhoek (links en rechts) van de spinaker horizontaal te
houden met de spinakerboom.

Groet,

Nick Spaans
www.wiebenick.nl
Ben
2005-11-01 09:34:37 UTC
Permalink
Post by Hans
Wie weet hoe een "one line furling system" werkt? Betreft een rolfok.
Betreft het hier een rolfoksysteem met een eindloze lijn?

Ben
A-Maze
2005-11-02 09:38:00 UTC
Permalink
Post by Hans
Wie weet hoe een "one line furling system" werkt? Betreft een rolfok.
Er bestaat zo'n systeem, dat met een lijn werkt die niet om zijn as
draait (tordeert) onder spanning. De lijn zelf werkt dan als een soort
profiel. Hiervoor wordt typisch Vectran of dergelijke gebruikt.

Er is een Franse firma die dit maakt. Kan er iemand een link vinden?
Victor
bausie.
2005-11-02 10:34:02 UTC
Permalink
Post by A-Maze
Post by Hans
Wie weet hoe een "one line furling system" werkt? Betreft een rolfok.
Er bestaat zo'n systeem, dat met een lijn werkt die niet om zijn as
draait (tordeert) onder spanning. De lijn zelf werkt dan als een soort
profiel. Hiervoor wordt typisch Vectran of dergelijke gebruikt.
Er is een Franse firma die dit maakt. Kan er iemand een link vinden?
Victor
IK heb er wel een paar gevonden.
http://www.belship.com/belship/assortiment/beslag/pdf/207.pdf
http://www.dejongsails.nl/webcustom/keus3/butrow3a.htm
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Loading...