gebruik van de zelflozer
batman
2004-05-03 06:46:46 UTC
Kan iemand mij eens precies uitleggen hoe de zelflozer werkt van een
rubberboot.
Kan het kwaad om continue te varen met de zelflozer open of doet men die
enkel open als men merkt dat er water in de boot zit?

THX
Roger
2004-05-03 07:29:40 UTC
Post by batman
Kan iemand mij eens precies uitleggen hoe de zelflozer werkt van een
rubberboot.
als je met een bepaalde snelheid vaart komt je boot schuin achterover te
liggen en looptie leeg.
Post by batman
Kan het kwaad om continue te varen met de zelflozer open of doet men die
enkel open als men merkt dat er water in de boot zit?
wat voor kwaad zou het kunnen?

als je te langzaam vaart looptie niet leeg maar vol.

daar zit toch geen diepere wetenschap achter, of verwacht je hier een
antwoord dat je niet zelf had kunnen bedenken?

roger
Bon
2004-05-03 16:38:48 UTC
Een goede zelflozer (bij een zeilboot tenminste) heeft een klepje
waardoor er wel water UIT kan lopen (mits met voldoende snelheid wordt
gevaren) maar geen water IN. Nou weet ik ook wel dat zo'n klepje niet
voor 100% afsluit, zeker als de lozer wat ouder is, maar dat merk je
snel genoeg.
roger
rich
2004-05-04 17:10:38 UTC
Bij de zodiac die ik in een ver verleden gehad heb was de zelflozer een
soort membraam. Als je vaart met een bepaalde snelheid zal de boot in plané
raken, waardoor de lozer boven het wateroppervlak komt en eventueel water
zal lozen. Als je snelheid laag is, of als je stilligt zal de waterdruk
vanaf buiten het membraam dichtdrukken, waardoor er geen water naar binnen
kan.

mvg, Rich