verffohn op polyster
Matthijs
2004-03-04 17:17:01 UTC
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig mijn vader te helpen het onderwaterschip van zijn
polyester boot te ontdoen van verflagen.
De eerste week van april komt de kraan en moet de boot voorzien zijn van
hechtlaag en antifouling.
Het afhalen van de oude lagen (dikke laag blauwe Chloorrubber, harde rode
antifouling, witte laag en een bronscoating kost nogal wat moeite om eraf te
halen.
We hebben bijna alles al geprobeerd.
Verfschrappers, steekbijtels, Festo Rotex schuurmachine met korel 40, maar
het duurt gewoon erg lang voor de bikkelharde lagen eraf zijn.
Met 2 man kun je in 2 uur net een halve vierkante meter doen als je geluk
hebt.
Afbijt gebruiken wij liever niet. Mijn vader zat te denken aan een
temperatuur instelbare verffohn.
Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met polyester?

En dan heb ik nog een vraag.
Als wij het niet redden met de tijd, overwegen wij de boot toch te water te
laten, deels zonder antifouling.
Ik weet dat er zonder antifouling aangroei zal komen op de tot op de gelcoat
kaalgemaakte romp.
Levert dit problemen op met het schilderen het volgende seizoen?
Is het raadzaam om tijdelijk een antifouling laag aan te brengen die je het
volgende seizoen er weer afschuurd (eventueel zelfslijpend)
Zijn er andere zaken waar je op moet letten?
Er wordt gevaren op zoet water.

Alvast bedankt,

Groeten
Matthijs
easy <>
2004-03-04 18:03:37 UTC
Op Thu, 4 Mar 2004 18:17:01 +0100, schreef "Matthijs"
Post by Matthijs
Afbijt gebruiken wij liever niet. Mijn vader zat te denken aan een
temperatuur instelbare verffohn.
Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met polyester?
Ik zou de vraag sowieso ook aan een reparatiewerf stellen,
bijvoorbeeld Jasper van den Berg in Zuidland.
Ik heb met de electrische verf-föhn ooit het onderwaterschip van een
GRP-jacht ontdaan van een (reparatie-) epoxy-teerlaag die op zijn
beurt weer osmose blaasjes vertoonde. Beestenwerk. Wat ik deed was
goed verhitten tot de oppervlakte (epoxy-tar) vloeibaar begon te
worden en dan met de Sandvik schraper dit gedeelte wegschrapen.
(Prachtig stuk gereedschap en de mesjes gaan lekker lang mee)

Ik DENK dat dit wel een beetje vergelijkbaar is met het verwijderen
van het systeem dat jullie beschrijven. Waar ik in de loop van de klus
ervaring in kreeg was het voorkomen van (verdere) delaminatie tussen
de verschillende glaslagen. Ik zag dat als je te lang (> 5-7 seconden)
op 1 plek bleef blazen, door de oplopende temperatuur er tussen de
matten een glazige ruimte ontstond. Oppassen hiermee want het
beinvloedt direct de stevigheid of stijfheid natuurlijk fors.

Jullie zullen dit verschijnsel niet zien omdat je uiteraard de gelcoat
niet wilt weghalen. Hoe gelcoat reageert op dergelijke hete lucht weet
ik dus niet ! Het lijkt me gewoon de moeite van het proberen waard.
Volgens mij heb je een uitstekende kans dat je gauw doorhebt hoe je je
verfsysteem zacht kunt laten worden zonder dat je gelcoat bezwijkt.

Succes, Len.
(zorg voor goede stof of misschien zelfs koolfilters tegen de dampen
bij verhitting)
G.Dijkstra

bij verhitting)
martin
2004-03-04 19:07:28 UTC
Post by Matthijs
[...]
Bosch elektrische verfschrapper?
Martin
jaap streuper
2004-03-05 13:35:31 UTC
Hoi

Ik vraag me af of al dat gedoe met antifouling nog wel nodig is, wanneer je
veelal op zoet water zit.

Ik hou een band van ruim 20 cm vanaf de waterlijn bij met Waterways AF en
plek de zaak een beetje bij met Waterways in het voorjaar en meer doe ik er
niet aan.

In het najaar spuit ik de bodem af en het ziet er weer perfect uit op een
paar plekjes na in die genoemde band..
De hefkiel doe ik met een soort teer en dat is alles.

En zo doe ik het al vele seizoenen.

Misschien scheelt dit bericht je vele uurtjes werk.

Suc6

Jaap
Martin
Henk
2004-03-04 19:18:57 UTC
Hallo Mathijs,

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Het beste resultaat had ik met een goede verfkrabber (skandvik) die je met 2
handen aan kunt pakken en met hardmetalen mesjes.
Wat er zo niet afging schuren met een excenter schuurapparaat.
Maar het blijft een heel werk.
Het geeft trouwens ook verfafbijt middelen die alleen op 1 componenten verf
inwerken en die de gelcoat intact laten.
(ik dacht Sikkens)

Er zijn mensen die de boot met "melkvett" insmeren i.p.v. antifouling en
hiermee goede resultaten hebben.
Ik wil dit het komend jaar ook gaan proberen.

Succes.

Henk
Matthijs
Matthijs
2004-03-04 20:46:00 UTC
Post by Henk
[...]
Hallo Henk,

De sandvik schrapper heb ik na veel goeds erover gelezen te hebben ook
gekocht.
Deze schapper is echter niet scherp genoeg om door de keiharde lagen te
gaan.
3 Hoekige verfschappers geslepen op een elektrische slijpsteen en afgewed
deden het nog beter.
Maar voor zachte lagen is dit stuk gereedschap ongetwijfeld een uitkomst.
Met de steekbijtel gata tot nog toe van alle geprobeerde methodes het
snelst.
De Rotex schuurmachine schuurt hard maar wil je snel schuren dan druk je al
snel met een hoek van de ronddraainde schijf en schuur je ongecontroleerd zo
door de gelcoat heen.
Ook is de Festo Rotex erg zwaar om tegen de zwaartekracht in langdurig te
tegen je boot te drukken.
Ik ga dus toch maar met de fohn aan de slag.
Heeft iemand trouwens ervaring met elektrische verfschrappers?

Groeten,
Matthijs
Geert
2004-03-05 08:44:46 UTC
Ik zou de afbijt toch maar eens proberen
Niet te lang laten inwerken. De HEMA heeft een er 2 in het assortiment
waaronder een met metyleenchloride
De rotex gebruik je dan om de laatste restanten weg te schuren.
De rotex is inderdaad onbruikbaar voor een volle laag antifouling , het
schuurpapier loopt vol.
In het vervolg een zelfslijpende antifouling gebruiken, je bouwt dan geen
laagdikte op en spaart een hoop werk.

P.S. Nu je onderwaterschip toch kaal is is het een goed moment om een
(epoxy)osmose preventie laag aan te brengen.

Geert
Matthijs
Matthijs
2004-03-05 14:25:27 UTC
Post by Geert
Ik zou de afbijt toch maar eens proberen
Niet te lang laten inwerken. De HEMA heeft een er 2 in het assortiment
waaronder een met metyleenchloride
De rotex gebruik je dan om de laatste restanten weg te schuren.
Maar hoe laat je dan de afbijt inwerken en hoe lang moet dit?
De boot staat op een bok dus doeken drenken en erop laten liggen lukt niet.
Deze moeten er dus tegenaan gehouden worden.
En aan welke veiligheidsmiddelen moet je denken.
We liggen dus onder de boot met ons rug op de grond op een verrijdbaar
karretje
Ik moet er niet aan denken een druppel afbijt in mijn oog te krijgen en op
me huid lijkt het me ook niet fijn.

En tast de afbijt de de gelcoat niet aan?
Post by Geert
De rotex is inderdaad onbruikbaar voor een volle laag antifouling , het
schuurpapier loopt vol.
Klopt en het duurt erg lang voor je door de harde lagen bent.
De blauwe laag chloorrubber van sikkens is van een jaar of 4 a 5 zonder dat
er tussentijds veel is weggeschuurd.
Post by Geert
In het vervolg een zelfslijpende antifouling gebruiken, je bouwt dan geen
laagdikte op en spaart een hoop werk.
Ik heb destijds bij jou hempel nautic besteld en dit bevalt prima op mijn
eigen boot.
Dara heb ik nog een pakweg 3 liter van staan dus dat smeer ik erop.
Post by Geert
P.S. Nu je onderwaterschip toch kaal is is het een goed moment om een
(epoxy)osmose preventie laag aan te brengen.
Ja daar zat ik ook al aan te denken.
Heb ik bij mijn eigen boot ook gedaan.
Maar nu zitten we erg in tijdnood.
Mocht het verf afbranden en schuren snel gaan of mochten we volgend jaar
gaan verfen na het vaarseizoen, dan kom ik nog even een blik hempadur bij je
halen.

Groeten,
Matthijs
Geert
2004-03-05 18:59:18 UTC
Matthijs, afbijt is een zeer dikke substantie die je ook op plafonds kunt
aanbrengen
hoewel staand werk prettiger werkt.
Aanbrengen met een kleine blokwitter en niet heen en weer strijken anders
gaat de kracht eruit dus niet heen en weer strijken.
Inwerktijd moet je een beetje mee experimenteren, ongeveer 3 à 5 minuten en
afdekken (bijv. met doeken) is niet nodig. Je moet natuurlijk wel
oogbescherming (bril) dragen en zorgen dat je niets op je blote vel krijgt
en een emmertje water met een sponsje klaarzetten mocht je onverhoopt toch
een spatje op je vel krijgen, kun je het afsponzen.

Geert.
Matthijs
Matthijs
2004-03-06 19:41:20 UTC
Allen bedankt voor de adviezen!

Vandaag hebben we alle mogelijkheden wat betreft oude verflagen verwijderen
nog eens uitgeprobeerd en gekeken wat het snelst ging.

De verffohn methode beviel best goed. Het werkte erg snel en je kon de fohn
in stand 2/5 rond de 20 seconde erop houden.
Het polyester zelf wordt warm maar bereikt lang niet de smelttemperatuur van
70 (toch ?) graden volgens mij.
Wanneer je een tijdje aan het werk bent voelt de plek waar je bezig bent wel
warm aan maar met deze buitentemperaturen koelt het ook snel af.
De temperatuur kwam niet hoger dan zo'n 40 graden denk ik en het leverde dus
geen gevaar op.
Met 1 hand fohnen en met een hand schrappen met scherpe driehoeksschrapper
ging prima.
Nadeel is alleen dat je wel eens een stukje gelcoat meeschrapt ( dit wordt
tenslotte ook warm) en je laat snel krassen achter.

De methode met afbijt (International afbijt voor antifouling) werkte ook erg
goed en snel.
Na 10 minuten intrekken is de antifouling zacht geworden en kun je het met
een bijtel weg steken of met een schrapper wegschrappen.
Nadeel van deze methode is dat je erg moet oppassen met je huid en de natte
brij van afgeschrapte verfresten veel troep geeft.
Helaas kwam de afbijt alleen door da antifouling heen. De onderlagen waren
wel iets achter dan normaal maar nog niet zoals we graag wilden.
Een tweede keer afbijt smeren was dus gewenst.

Al met al gaan we met afbijt verder omdat het resultaat mooier is dan met de
verffohn en driehoeksschrapper en het ook minder vermoeiend is.

Groeten,
Matthijs
p***@gmail.com
2018-06-20 19:46:49 UTC
Post by Matthijs
[...]
Hoi Matthijs,

Voor de volgende keer:

Ik heb een nylon borstel voor op de accuboor gekocht ipv een koperen.
Dit gaat supersnel en tast de lak niet aan. Wel als je hem er te lang op houdt natuurlijk. Ook erg handig om verf er compleet af te strippen.

Grtz Chris
Martin
2018-06-21 12:15:24 UTC
Op donderdag 4 maart 2004 18:17:01 UTC+1 schreef Matthijs:
--
Martin in Zuid Holland