ex-strb President van Heel nog steeds varend !
ex-PDØFFM
2003-07-25 15:22:26 UTC
Gaat weliswaar niet over een reddingboot, maar
toch................

2 jaar geleden was ik op doorreis in Moddergat en
Paesens.
Iedere rechtgeaarde nautische bewuste Nederlander móet
daar even het monument bezoeken van de nationale ramp
in 1886, dus ik ook.
Het was een warme dag en ik liep wat in de rondte
onderaan de dijk en liep een klein weggetje in waarvan
ik vermoede dat het in het weiland uit kwam of achter
enkele huizen langs.
Na 80 meter gelopen te zijn viel mijn oog op een klein
gebouw. Waarom weet ik niet maar waarschijnlijk omdat
ik in mijn onderbewustzijn enkel bouwkenmerken herkende
zoals in het verleden veel toegepast bij oude KNRM
architectuur.
Na wat beter kijken herkende ik in een ogenschijnlijke
schuur met landbouw machines, zowaar een oud boothuis
van de toenmalige KNZHRM !
Zo verscholen en onbekend staat daar een klein
monumentje, redelijk verwaarloosd.
Een totale verrassing.
[Ook geplaatst in
Op www.dorusrijkers.nl doe ik een poging alle
gemotoriseerde
ex-reddingboten van/in Nederland (en een aantal
zeil/roei-boten) bij
elkaar te krijgen.
'De Zuid' nam in 1895 de stoomreddingboot (met
waterstraalaandrijving)
President van Heel in dienst.
Ik nam wel aan dat het casco van deze boot niet meer
zou varen.
Ik kreeg echter per fax een artikel toegestuurd
(Motorboot, december
1997, blz. 58) waarin beschreven wordt dat de
verbouwde President van
Heel op dat tijdstip als motorjacht vanuit Amsterdam
rondvoer. Toen
was deze boot dus al ruim 100 jaar oud!!
1) Kent iemand de huidige eigenaar/thuishaven van
deze boot ? In 1997
was dat de heer R.C. Reyinga.
2) Ik herinner me in 1999 bij een zeiltocht met de
waterscouts op het
Nieuwe Meer in Amsterdam een ex-reddingboot gezien te
hebben op de kop
van een jachthavensteiger. Dat zou de President van
Heel geweest
kunnen zijn bij jachthaven Driessen.
Zijn er naast Jachthaven Driessen nog meer
jachthavens aan het Nieuwe
Meer ?
3) De foto's bij het artikel komen met de fax niet
door. Heeft iemand
dit nummer van de Motorboot?(december 1997, blz. 58)
Een scan van de foto's/het hele artikel op 300 dpi
zou perfekt zijn.
Ik zal het hier melden als er een scan binnen is om
te vermijden dat
vergeefse moeite wordt gedaan resp. mijn e-box
volloopt.
4) In het artikel wordt ook gesproken over een eerder
artikel over de
reddingboten van Hoek van Holland die in het
mei-1997-nummer van de
Motorboot heeft gestaan. Ook van dat artikel zou ik
graag een scan hebben.
En mocht je informatie missen op www.dorusrijkers.nl,
die er wel zou
moeten staan, laat me dat dan ook even weten.
Overigens een prachtig medium het INTERNET.
Dankzij het overzicht op www.dorusrijkers.nl en alle
reakties daarop
- dat de President van Heel een voorgangster had die
in een
Australisch Museum ligt;
- dat de roeireddingboot van Terheide, de Secretaris
Schuhmacher uit
1900, nog steeds vaart;
- dat de zeil/roeireddingboot van Moddergat, de L.A.
Buma uit 1911, op
dit moment gerestaureerd wordt;
- dat de beroemde Brandaris II maar een kwijnend
bestaan lijdt.
Daarnaast blijken er nog veel meer legandarische
ex-reddingboten te
zijn die nog steeds varen.
Wybe van der Wal
[nl: verwijder '.geentroep'; en: remove '.geentroep']
Wybe van der Wal
2003-07-25 16:05:12 UTC
Post by ex-PDØFFM
[...]
Klopt, het station is in 1942 opgeheven. Het gebouwtje dateert uit 1878.

Ook ik reed door Moddergat en beklom de dijk voor het monument.
Mijn oog viel op een straatnaamborje: Reddingboatreed.
En inderdaad aan het eind daarvan staat het ex-reddingboothuis.
In de dijk kun je nog de opgang zien waarlangs de boot via katrollen
over de dijk getrokken werd.
Ik heb wat foto's gemaakt + kopies uit het boekje: Monument van de
maand in Friesland.
Een model van de zeilreddingboot en een aantal foto's maken deel uit
van de kollektie van het vlakbij gelegen museum 'it Fiskershuske'.

Als die fotoos/kopie-en je belangstelling hebben, lees ik dat wel.

Wybe
--
e-mail: ***@dds.nl.geentroep
[nl: verwijder '.geentroep'; en: remove '.geentroep']
Henk Wolkers
2003-07-25 18:13:53 UTC
Wybe,
Mijn vrouw is een collega van René Reijinga. Hij heeft de President van Heel
nog steeds onder deze naam en ligt nog steeds bij jachthaven BiBo op de Nieuwe
Meer.
Er zijn een zestal watersportverenigingen en enkele tientallen jachthavens
langs de Nieuwe Meer, de meeste daarvan zijn klein of zeer klein. Maandag
wordt een afdruk aan René gegeven met de vraag of hij nog commentaar of
gegevens heeft.
vr gr H. Wolkers
knip
Wybe van der Wal
[nl: verwijder '.geentroep'; en: remove '.geentroep']
c***@gmail.com