Zeilen reven
j***@gmail.com
2017-02-06 18:54:08 UTC
Box uit en invaren was voor mij ook altijd een drama. Om maar te zwijgen over de stress vooraf. Een keer is dat zo erg fout gegaan dat ik mijn Dehler 35 accuut verkocht heb. Nu vaar ik al weer enkele jaren op een Fellowship 33. Na het lezen van het boekje "Zeilen zonder zorgen" is stress en drama volledig verdwenen. Dat is die Eur 15 dik waard geweest. Alleen het achteruit de box INvaren met mijn langkieler lukt nog niet zo best. De tips die hier in de post genoemd worden, o.a. die slippende voorlandvast, worden in het boekje zeer goed uitgelegd. Het hele boekje gaat er vanuit dat je alles in je eentje relaxed doet. Een absolute aanrader !!
Wim Bl
2017-02-06 18:59:35 UTC
[...]
Lees ook: "Zeemanschap is een denksport"
https://www.bol.com/nl/p/hollandia-zeilen-zeilinstructie-zeemanschap-is-denksport/1001004002601045/
Zéér verhelderend!
Wim.
e***@gmail.com
2017-09-08 12:09:44 UTC
De ligplaats uitvaren...
Met mijn vorige boot, ook een langkieler, trok ik altijd de boot met een achterladvast de ligplaats uit. De kont gaat de kant op waar je trekt. Dus als je aan BB de boot achteruit trekt gaat de kont naar BB.
Ik ging dan midscheeps staan en liep later verder naar voren.
Toen ik daar meer bedreven in raakte zwiepte ik de boot flink naar achteren zodat die echt goed de ligplaats uit was. Om vervolgens snelheid naar voren te maken met hetzelfde landvast. Door wat naar achteren of juist weer naar voren te lopen terwijl je trekt kan je de boot perfect sturen.
Het voordeel hiervan was dat ik wat snelheid had om te kunnen sturen -als ik in de kuip kwam en de motor in werking zette.

Dus bootje prettig de ligplaats uit én gang om te kunnen sturen.
Twee 'dingetjes' bij een langkieler.

reven kan mi. makkelijk onder het zeilen. je laat je boot gewoon doorlopen met een knik in de grootzeilschoot. Ik deed het altijd zonder touwtjes aan de helmstok.

Nog vragen: stuur een pb op zeilersforum, hier was ik echt heel toevallig.

Groet, Erik