met een buitenboordmotor een accu laden??
d***@gmail.com
2007-06-26 13:35:02 UTC
Beste buitenboordmotor-kenners,

Ik heb net een bootje gekocht met een Mercury Four-stroke 15 pk
buitenboortmotor. Ik wil eigenlijk op de boot navigatieverlichting
aansluiten en deze heeft 12Volt nodig. Is het mogelijk om met deze
motor een accu te laden?? Ik zou graag weten als het kan, hoe ik dat
doe?

al vast bedankt!

Groet, Daan
PieterW <pieterw4809@live.nl>
2007-06-26 14:50:25 UTC
Post by d***@gmail.com
[...]
op mijn 8 pk 4-s yamaha zit 1 laadspoel, het lijkt me niet
onwaarschijnlijk dat die ook op 1 mercury zit.
heb je geen setje kabeltjes met 1 stekkertje eraan bij de motor
gekregen? Er moet ergens onder de kap een aansluiting zitten (in mijn
geval ook 1 draadje met 1 stekkertje)

Cheers, Pieter
--
"You can't name a boat shag and expect to be taken seriously"
Vieze Harrie (Ornithologist, a man who knows about birds)
Erik-Jan Geniets
2007-06-26 15:46:00 UTC
Post by d***@gmail.com
[...]
Het kan. Wij hebben zo'n ding (4 jaar oud) en doen het ook. Moet ook wel
daar je als optie die motor ook met een startmotor kan krijgen.
Eén draad naar de massaansluiting/boutje op de bobine. Als je vanuit de
boot naar de bedrading links kijkt, daar zit een heel bosje draad bij
elkaar geknoopt. (In de buurt van de OFF/Run schakelaar) Met ook een
loshangend contrastekkertje. Dat is de plus. Bij twijfel die draad even
zoeken met een multimeter. Ben nu uiteraard niet bij de boot dus kan de
kleur niet controleren. Als je er niet uitkomt ga ik wel kijken.
Succes,
Erik-Jan.
N.B. 1: kwaaltje van die motor is dat hij wellicht een keer niet meer
uit gaat met de schakelaar of de knop op de handel. Er zit een soort
'module' in de motor die dan stuk is. Vervanging kost ongeveer 150 euro.
Moet je dus niet doen. Gewoon de run/off schakelaar gaan gebruiken om de
bobinedraad te onderbreken. Die werkt dan wel andersom. Dus op 'off'
draait de motor. Nadeel, je dodemanskoordje kan je niet meer gebruiken
en de schakelaar op de handel werkt dan ook niet meer. Voordeel, je
bespaart 150 euro en dat is overigens exclusief montage.
N.B. 2: Mocht het gebeuren dan kan je de motor uitzetten door aan de
choke te trekken.
--
Rondvaart in Naarden-Vesting http://www.vestingvaart.nl
Historische Haven Naarden http://www.havennaarden.nl
Erik-Jan Geniets. Phone: +31-(0)6.55.78.60.31
PieterW <pieterw4809@live.nl>
2007-06-26 16:20:49 UTC
On Tue, 26 Jun 2007 17:46:00 +0200, Erik-Jan Geniets
Post by Erik-Jan Geniets
N.B. 1: kwaaltje
<knip 9 regels>

en dat noem jij een kwaaltje?
dat noem ik crap.

Cheers, Pieter
Erik-Jan Geniets
2007-06-26 16:37:16 UTC
"PieterW
Post by PieterW <***@live.nl>
en dat noem jij een kwaaltje?
Ja, is verder toch geen probleem?
Erik-Jan.
2007-06-26 16:44:35 UTC
On Tue, 26 Jun 2007 18:37:16 +0200, Erik-Jan Geniets
Post by Erik-Jan Geniets
"PieterW
Post by PieterW <***@live.nl>
en dat noem jij een kwaaltje?
Ja, is verder toch geen probleem?
een dodemanskoord dat niet meer werk vind ik in een aantal gevallen
wel een probleem ja.

Cheers, Pieter

Bas
2007-06-26 17:29:44 UTC
Post by PieterW <***@live.nl>
een dodemanskoord dat niet meer werk vind ik in een aantal gevallen
wel een probleem ja.
Heb jij die op Shag altijd om je pols?

Ik op Golvendanser niet in elk geval, ding is niet eens aangesloten,
er zit een soort palletje op waardoor ie lekker doorpruttelt mocht ik
over de muur gaan. Nu ik mijn hekstoel weer fatsoenlijk heb vastgezet
met RVS schroeven hoop ik maar dat die mij in voorkomende gevallen
binnenboord houdt.

Groet,

Bas.

www.golvendanser.nl
PieterW <pieterw4809@live.nl>
2007-06-26 18:33:15 UTC
Post by Bas
Post by PieterW <***@live.nl>
een dodemanskoord dat niet meer werk vind ik in een aantal gevallen
wel een probleem ja.
Heb jij die op Shag altijd om je pols?
nee, maar ik ben wel aangelijnd als ik alleen op de eems ben.
maar ik zei ook 'in een aantal gevallen' ;-)

Cheers, Pieter

Bas
2007-06-26 19:42:01 UTC
Post by Bas
Heb jij die op Shag altijd om je pols?
nee, [knip]
maar ik zei ook 'in een aantal gevallen' ;-)
Ja, ik vat 'm, was even nieuwsgierig omdat ik zelf eigenlijk nooit
bedacht had om dat koordje te gebruiken (ligt in de kajuit).
maar ik ben wel aangelijnd als ik alleen op de eems ben.
Kan me goed voorstellen als ik deze mevrouw op haar Tiki 26 brugdekje
zie zitten:

Heb jij overigens ook zulke gezellige tuinstoelen a/b?

Groet,

Bas.

www.golvendanser.nl
PieterW <pieterw4809@live.nl>
2007-06-27 04:52:05 UTC
Post by Bas
Post by PieterW <***@live.nl>
maar ik ben wel aangelijnd als ik alleen op de eems ben.
Kan me goed voorstellen als ik deze mevrouw op haar Tiki 26 brugdekje
zie zitten: http://youtu.be/3CViBtFnqd8
mwah..de enige keer dat er bij mij iemand over de muur ging was dat
vanwege plotselinge acceleratie.
Post by Bas
Heb jij overigens ook zulke gezellige tuinstoelen a/b?
nog gezelliger 2 van die stoelen met in de armleuning zo'n netje waar
een blikje (bier) in past.
verder nog 2 zitzakken.

Cheers, Pieter
Ronald Koelink
2007-06-26 19:46:54 UTC
Post by PieterW <***@live.nl>
Post by Bas
Post by PieterW <***@live.nl>
een dodemanskoord dat niet meer werk vind ik in een aantal gevallen
wel een probleem ja.
Heb jij die op Shag altijd om je pols?
"een boot met een 15 PK" waar de OP over praat kan van alles zijn. Het
beeld dat ik daar bij heb is beslist een boot waar de motor geen
'hulpmotor' is. Dan is in veel gevallen een dodemanskoord wel iets dat
je graag functioneel wilt hebben.

Ik heb op m'n Etap 21i ook geen dodemanskoord in gebruik, maar op vele
andere bootjes echt wel.
Post by PieterW <***@live.nl>
nee, maar ik ben wel aangelijnd als ik alleen op de eems ben.
psies, of een lifeline of een dodemanskoord.
(argh, whats in a name ...)

Groet, Ronald
Erik-Jan Geniets
2007-06-26 21:32:07 UTC
Post by Ronald Koelink
[...]
In een opblaasbootje van 2 meter lijkt het me heel zinnig.
Op onze kleine rondvaartboot van 3 ton met een snelheid van 5 KM/h is
het m.i. onzinnig.
Zelfs in de Amsterdamse rondvaart hebben we die koordjes niet. Worst
case met 7,5 KM/h tegen de kade. Zullen waarschijnlijk geen doden bij
vallen. Op het IJ en Noordzee kanaal is er altijd een tweede schipper
aan boord voor noodgevallen. I.P.V. het koordje dus.
Groetjes,
Erik-Jan.
r***@gmail.com
2017-04-25 11:09:07 UTC