Wing 720/7.2 ervaringen?
Bas
2006-04-23 07:50:32 UTC
Hoi,

dit seizoen heb ik weer tijd om en te sparen en de meeste ideale
zeilboot van rond de 7 meter uit te zoeken om dat spaargeld weer aan
uit te geven. In dat licht zie ik een aantal gunstig geprijsde Wing
7.2's (of Wing 720, afhankelijk van waar je kijkt) te koop.

Het ziet er op de foto's aardig uit maar is er hier iemand die er wat
zinnigs, positief danwel negatief, over te melden heeft?

Groeten,

Bas.
Gijs PingWing
2006-04-23 18:59:23 UTC
Hoi Bas,

Wij hebben een Wing 7.2
De PingWing is ons eerste bootje. De Wing 7.2 is gebouwd bij de firma Prins
in Kampen. Dit bedrijf bestaat niet meer. Volgens mij zijn de Wings tot
halverwege de jaren 80 gebouwd, hoewel er momenteel een exemplaar op
marktplaats staat uit '95. Of dat helemaal klopt...

Sterke punten van de Wing 7.2 (die vreemd genoegd 7,45 m lang is) zijn de
goede zeileigenschappen en de goede kwaliteit polyester/gelcoat.
Probleem bij ons exemplaar waren de ernstig geroeste wantputtings. Deze
stalen beugels zijn in de romp ingelamineerd. Op de PingWing zijn deze
inmiddels vernieuwd, maar dit was een ingrijpende reparatie waarvoor de
polyester binnenschaal voor een deel gesloopt moest worden.
Let ook op lekkage. Bij ons waren de motorruimte en het (slecht
geconstrueerde) hefdak lek.
De interieurs van Wings zijn vaak zelfbouw omdat het bootje vroeger meestal
casco werd verkocht.
Verder een leuke boot voor weinig.

Succes met de beslissing.
Bas.
Bas
2006-04-24 08:33:35 UTC
Hoi Gijs,

bedankt voor je reactie.

Die wantputtings, sja, kan gebeuren bij een boot van die leeftijd denk
ik dan. Bij mijn vorige bootje, een Marina, waren die ook vervangen.
Kan ik wel mee leven.

Ik heb intussen begrepen dat er ooit in een test in de Waterkampioen
gemeld werd dat het kajuitdak niet al te best gemaakt was, hoe zie jij
dat? Heb je daar last van in de praktijk cq. er iets aan gedaan of
willen doen?

Ander punt: het kontje is vrij klein en hoog, is een bbm wel
fatsoenlijk te bedienen, of is een afstandsbediening min of meer
essentieel bij deze boot? Of heb jij een ingebouwde motor?

Verder is het inderdaad een leuk modelletje en een stuk gunstiger
geprijsd dan anderen in deze klasse. Dat je dan ergens moet inleveren
kan ik wel mee leven.

Groeten,

Bas.
Gijs PingWing
2006-04-25 17:03:04 UTC
Hee Bas,
Post by Bas
Ik heb intussen begrepen dat er ooit in een test in de Waterkampioen
gemeld werd dat het kajuitdak niet al te best gemaakt was, hoe zie jij
dat?
De dakconstructie is nogal knullig. Er is geen mogelijkheid om het dak open
te laten staan en het is ook niet echt lekvrij. Vooralsnog kan ik hier prima
mee leven.

Het artikel uit de Waterkampioen heb ik trouwens liggen, samen met nog wat
docu. Als je je emailadres geeft kan ik het wel voor je scannen en naar je
mailen.
Post by Bas
Ander punt: het kontje is vrij klein en hoog, is een bbm wel
fatsoenlijk te bedienen, of is een afstandsbediening min of meer
essentieel bij deze boot?
In onze Wing ligt een Volvo Penta MB2/50S. Dat is een ingebouwde
benzinemotor met en saildrive. Voor een BBM lijkt een afstandbediening me
wel erg nuttig. Er zijn trouwens ook Wings met een ingebouwde diesel of met
een BBM in een bun.

Groet
Gijs
Bas
2006-04-25 18:07:44 UTC
Hoi Gijs,

e-mail van mij moet je gewoon kunnen zien? Anyway, basschulte apestaart
gmail punt com. Ik zou 't erg waarderen als je me de boel kon opsturen.

Ik ga er vrijdag eentje bekijken zodat ik me een voorstelling bij dat
dak kan maken. Zal wel loslopen denk ik zo.

Naar het schijnt is de motor wel te bedienen achterop. Bij m'n vorige
bootje was dat ook niet zo makkelijk, ook al geen showstopper.

Inboard motor zou ik wel willen maar doorgaans liggen vraagprijzen van
boten met inboard motor een paar duizend euro hoger en zo nodig hoeft
't nou ook weer niet ;)

Groeten,

Bas.
Bas
2006-04-28 15:39:43 UTC
Hoi Gijs,

ik heb vandaag 2 Wing's bekeken, vond het helemaal niet tegenvallen.

Wat ik niet snap is jouw probleem met die wantputtings. Bij het
exemplaar wat ik van binnen gezien heb zitten die gewoon in de kajuit
vast, aan 't tussenschot tussen vooronder en kajuit. Glimmend RVS
trouwens.

De positie waar de stagen aan 't dek vastzitten waren bij beide
exemplaren niet zodanig dat ze tussen binnenschaal en buitenkant vast
zouden kunnen zitten.

Verder verschillenden de boten in hoe ze dicht gaan: de ene had over
het schuivende gedeelte netjes een kap, van lekkage niks te zien,
terwijl die ander inderdaad een wat knullig uitziend gedoe had, zonder
kap erover.

Die boot hoop ik van 't weekend van binnen te zien zodat ik kan zien
wat het verschil is.

Ik was in elk geval aangenaam verrast, zeker 't ene exemplaar, met die
kap erover. Zag er allemaal netjes en solide uit, voorzover ik het kan
beoordelen.

Groeten,

Bas.
Gijs PingWing
2006-04-29 15:39:34 UTC
Hoi Bas,
Post by Bas
Wat ik niet snap is jouw probleem met die wantputtings. Bij het
exemplaar wat ik van binnen gezien heb zitten die gewoon in de kajuit
vast, aan 't tussenschot tussen vooronder en kajuit.
Het is mij ook al opgevallen dat bij sommige Wings de verstaging binnen het
gangboord bevestigd is. Bij de onze grijpt het topwant aan op een van de
scepters. Hierdoor bevind het aangrijpingspunt zich op dezelfde hoogte als
de mastvoet en kan een strijkinstallatie worden gebruikt. Aan de onderkant
van de scepter zit aan de binnenkant de vermaledijde wantputting aan de
scheepshuid gelamineerd.
Het probleem zit hem niet zozeer in de schuif, maar wel in het hefdak.
Post by Bas
Ik was in elk geval aangenaam verrast
Aan een Wing heb je volgens mij een prima boot voor weinig.

Als het uitkomt zal ik morgen de documenten scannen en naar je mailen.

Groet
Gijs
Bas.
j***@gmail.com