boren/zagen in polyester
Koelstra
2005-05-26 15:31:16 UTC
Beste NG,

Na jarenlang een stalen boot te hebben gehad, heb ik er sinds kort
een van polyester. Nu moet ik voor het eerst de boor en zaag
erin zetten om een uitsparing te maken voor schakelpanelen, 12V
aansluiting en radio. Wat zijn jullie ervaringen? Wat is de beste
manier om dit te doen? Welk soort boor en decoupeerzaag is
het meest geschikt. Is het nodig de gelcoat af te plakken om
splinteren te voorkomen... Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

vriendelijke groet,

Michael
Richard van den Berg
2005-05-26 18:55:52 UTC
On Thu, 26 May 2005 17:31:16 +0200 Koelstra
Post by Koelstra
[...]
Stofkapje gebruiken tijdens verwerken. Met dit zaagje heb ik hele goede
ervaring in acrylglas:
http://web.inter.nl.net/users/schnecke/plexzaag.jpg
Op schilderstape kan je meteen aftekenen, geen idee hoe gelcoat
splintert, er is eerder een discussie hierover in deze groep geweest.
Succes!
Richard
Jaap
2005-05-27 07:31:43 UTC
Goed scherp gereedschap is volgens mij het sleutelwoord hier.
Bij gaten voor zelftappers de gelcoat weghalen door na te boren met een wat
grotere boor (of een verzinkboor), en dan sikaflex er in (blijft de schroef
ook meteen 'plakken').
Bij zagen een fijn tandige zaag gebruiken en eerst afplakken met goede
kwaliteit (dik) glad plastic tape (geen gaffa-tape).
Grote gaten kunnen met een '7-gaten zaag' in de boormachine, ook afplakken.
Gelcoat is hard, dus weinig druk en een gemiddelde snelheid.

Succes,
Jaap
Michael
MH
2005-06-02 13:52:13 UTC
De beste ervaringen heb ik met een tegel/glas (decoupeer)zaagje.
Voor plaatsen waar je met een decoupeerzaag niet kan komen of een te scherpe
ronding, gebruik ik een dremel (of kloon) met een tegelfreesje. Op een hoog
toerental gaat het vrij goed en de slijtage aan het freesje is minimaal.
En vooral niet vergeten: een geschikt stofmasker/bril en afzuigen....

Succes,

Marc