Tweetakt
Hilco
2003-09-15 17:25:06 UTC
Ik heb een johnson buitenboordmotor, een oudje .
Ik moet daar een brandstof zelf voor mengen ; het is een 2 takt motor.
Mijn vraag nu is : Kan ik niet gewoon brommer benzine van de pomp
gebruiken???????

Foto van de motor op www.hbeq.com
en als je je verveelt kan je daar ook naar mijn zelfgemaakte bootjes kijken

Al vast bedankt voor eventueel antwoord

Groeten Hilco
Jos
2003-09-15 17:49:31 UTC
Als het echt een oud motortje is dan kan het wel. De zgn bromfietssmering is
nl 1:50 terwijl de nieuwere bbmotortjes 1:100 willen hebben. Teveel olie
geeft extra rook en er is een mogelijkheid dat de bougie vet wordt. Te
weinig olie levert veel meer problemen op.
Succes
Groeten Hilco
Mick
2003-09-15 18:20:05 UTC
Kan ik niet gewoon brommer benzine van de pomp gebruiken?

NEE, dat kan niet, kwaliteit is minder en mengverhouding klopt vaak ook
niet.
Willem
2003-09-15 21:13:28 UTC
Post by Mick
Kan ik niet gewoon brommer benzine van de pomp gebruiken?
NEE, dat kan niet, kwaliteit is minder en mengverhouding klopt vaak ook
niet.
Kwaliteit? Leg eens uit?

--
Met vriendelijke groeten,
Voor een actueel overzicht van het weer op zee? Willem's Place
http://www.kowi.tk
Matthijs
2003-09-15 21:31:02 UTC
Post by Willem
Post by Mick
Kan ik niet gewoon brommer benzine van de pomp gebruiken?
NEE, dat kan niet, kwaliteit is minder en mengverhouding klopt vaak ook
niet.
Kwaliteit? Leg eens uit?
De kwaliteit van de olie is een stuk lager.
Ze gebruiken de goedkoopste baggerolie in de mix.
Reken er dus maar niet op dat je met een syntetische of een half syntetische
te maken hebt.
Ook smeren ze 1:60 ipv 1:50 dus te weinig olie als je een 1:50 bbm hebt.
Beter is om zelf te mixen met een goede olie of benzine te tanken bij een
tankstation aan het water waar ze 1:50 voor je voorgemixt hebben.

Groeten,
Matthijs
Willem
2003-09-15 21:41:13 UTC
Post by Matthijs
[...]
Waarom zou een tankstation aan het water dan wel zo secuur zijn t.o.v. de
landpompen?
Brommertjes e.d. rijden prima op die 'bagger' dus waarom zou een bbm dat
niet doen?

http://www.kowi.tk
bausie
2003-09-16 08:17:19 UTC
Post by Matthijs
[...]
Omdat die wel is afgesteld op 1:100.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
bausie
2003-09-16 08:15:39 UTC
Post by Mick
Kan ik niet gewoon brommer benzine van de pomp gebruiken?
NEE, dat kan niet, kwaliteit is minder en mengverhouding klopt vaak ook
niet.
Die beziene is veel te vet, dus gewoon 1;100 aanhouden.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Marti Rijken
2003-09-16 08:31:53 UTC
Post by bausie
Post by Mick
[...]
Dit is weer een riskant advies van bausie, want de oorspronkelijke
Post by bausie
Ik heb een johnson buitenboordmotor, een oudje
Dus de vereiste mengverhouding is naar alle waarschijnlijkheid 1:50
Marti Rijken
Ad
2003-09-19 23:42:36 UTC
Post by Mick
[...]

Dat valt nog te bezien ;-)

Groeten

Adje
Dragonder
2003-09-20 09:28:38 UTC
Post by bausie
Post by Mick
[...]
Als ik de foto zie dan denk ik dat dit een motor uit de jaren 70 is en dan
is een mengverhouding van 1:50 al aan de schrale kant. Proberen kan wel,
maar doe voorzichtig.
Teveel olie veroorzaakt inderdaad een vette bougie, maar te weinig een
defecfte motor.
Overigens worden motoren niet "afgesteld" op een mengverhouding van 1 op
zoveel, maar de kwalitieit van de motor bepaalt de mengverhouding.

Dr.

Jacco
2003-09-16 10:43:08 UTC
Post by Hilco
[...]
Dat gaat vaak goed maar niet altijd. Waarom weet ik niet maar wij
hadden een oude suzuki en die hebben wij een jaar op brommer bezine
laten draaien totdat halverwege het seizoen de motor ermee stopte. De
dealer zei dat het door de gebruikte olie komt die door de brommer
benzine zit. Die is per pomp verschillend. Vanaf die tijd ben ik weer
gaan mengen. nooit meer problemen gehad.

jacco
Marc de Vries
2003-09-16 14:48:15 UTC
Post by Hilco
[...]
Bij het oude chrysler motortje op mijn schakel heb ik indertijd altijd
brommer benzine van de pomp gebruikt. Ging prima.

En zelfs al zou dat niet helemaal ideaal zijn. Wat is het ergste dat
je kan overkomen bij dat oude motortje?
Weer een keer schoonmaken en afstellen en een tweetaktje loopt dan
altijd weer.

Marc
Hilco
2003-09-16 15:35:56 UTC
Nou , iedereen bedankt voor het antwoorden alleen twijfel ik nu nog wat te
doen de ene zegt wel van de pomp de ander niet ...............wat is
wijsheid.......
Ik denk er nog even over na.
Wat ik wel een goeie vond is het risoco wat je loopt met te vette smering
.........beetje vuil wat je weer kan schoonmaken
ik neem een paar keer bromerbenzine van de shell ik vertel over een tijdje
wel hoe het gegaan is

Groeten Hilco